Ballastinspecties op het spoor
Grondradar kan op een effectieve manier de kwaliteit en dikte van spoorballast bepalen. Ook wordt de aanwezigheid van vocht gedetecteerd. Met traditionele radar was het tot dusver alleen mogelijk om een beperkt aantal scanlijnen (meestal 3) te genereren, terwijl een volledig vlakdekkend beeld gewenst is.
Met de 3D-radarantenne is het mogelijk om de volledige spoorbreedte in één werkgang met hoge snelheid te scannen. Doordat de metingen over een groot frequentiebereik worden opgenomen, is het bijvoorbeeld mogelijk om zowel oppervlakkige vervuiling als dieper gelegen holle ruimten te detecteren.
Grondradar inzetten onder het spoor
Om storingen van de rails op het radarsignaal te minimaliseren, kan de radar worden geprogrammeerd om een signaal te verzenden naast de rails, naar een ontvanger aan de andere zijde van de rails. ATKB is ook in het bezit van een spoorlorrie. Hiermee kan snel en efficiënt een vlakdekkende scan van het spoorbed worden uitgevoerd.
Ook is het mogelijk om bevergangen en andere graafgaten van dieren onder het spoor te detecteren met 3D-grondradar.
Voordelen op een rij
- Complete dekking van de spoorbreedte
- Hoog detailniveau met hoge snelheid
- Compromisloze scans met hoge resolutie van toplaag en diepere lagen in één werkgang
- Mogelijkheid om 'onder de rails' te scannen
- Uitgebreide mogelijkheden voor processing en visualisatie van data
We helpen u graag
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden van grondradar bij spoorballastinspectie.
Figuur: 3D-radardata na processing in Rail Doctor™-software van Roadscanners (bron: 3D-Radar)